7 lip 2015

JAK NAPISAĆ DOBREGO POSTA


Cześć Wam! Mój blog istnieje w blogosferze już prawie pół roku i w tym czasie zdążyłam nieco zapoznać się z tą platformą. Jak pewnie wiele z Was, chcę trafić do czytelnika i w jakiś sposób go zadowolić, jeśli nie zdjęciami, to przydaną treścią, albo po prostu zapewnić odrobinę rozrywki. Z obecnego miejsca mogę powiedzieć (czy napisać), że nie jest to łatwe, bo przecież zawsze znajdzie się ktoś, kto prawdopodobnie zrobi to lepiej. Mimo wszystko warto próbować i doskonalić się, dlatego inspirowana tą myślą przygotowałam dzisiejszego posta o tym co robić (a czego nie), by przyciągnąć czytelników. Zapraszam!



Wielu z Was pewnie zna to uczucie, gdy od poprzedniego posta upłynęło już zdecydowanie zbyt dużo czasu, lub jutro z rana trzeba dodać ważną notkę, która MUSI być opublikowana w ten a nie inny dzień. Sama często byłam w tej sytuacji, gdy mijał dzień za dniem, a ja miałam kompletną pustkę w głowie. Nie będzie to żadną nowością, jeśli polecę Wam założenie blogowego zeszytu, albo stworzenie checklisty na telefonie, gdzie możecie na gorąco spisywać wszelkie pomysły. Od momentu, gdy to zrobiłam, nigdy nie byłam w takiej sytuacji. W kolejce zawsze czeka następny post, a ja na spokojnie mogę tworzyć kolejne, gdy tylko mam czas.


                                           
Nie każdy "genialny i wspaniały" koncept, który zrodzi się w Waszych głowach ma szansę powodzenia. Mnóstwo razy skreślałam kolejne linijki, bo po głębszym przemyśleniu nie miały one sensu. Podchodząc do pisania powinniście spisać (przynajmniej w punktach) wszystko co chcielibyście przekazać. Z autopsji wiem, że jeśli taki spis treści ma mniej niż 3 punkty to, o ile cokolwiek uda mi się zapisać, będzie bardzo ciężko. Kolejno musicie wiedzieć dokładnie jakie macie stanowisko w danym temacie i wracać do niego. Inaczej wyjdzie coś w stylu "Lubię plotkować, ale nie lubię plotek" (z czym o dziwo spotykam się nad wyraz często!).






Specjaliści od promocji swoim podopiecznym często polecają dosyć kontrowersyjne, czasem szokujące tytuły. Czemu? A dlatego, że ludzie poszukują sensacji. Wystarczy wejść na jakikolwiek serwis plotkarski, żeby się o tym przekonać. To naprawdę zachęca ludzi do kliknięcia w link. Są jednak dwie rzeczy o których trzeba pamiętać! Wszystko ma swoje granice, oraz powinniśmy zawrzeć w nim słowa kluczowe, które wyjaśnią o czym jest post.  


Pierwszą sprawą jest ułożenie, oraz ogólna estetyka treści. Ogromne bloki tekstu zniechęcają do czytania. Postaraj się podzielić treść na akapity i oddzielić ją np. zdjęciami. To co trzeba pogrub, podkreśl, wypunktuj - niech post będzie miły dla oka i przejrzysty! Gdy uznasz, że jest gotowy przeczytaj go parę razy, zastanów się czy treść nie jest zbyt chaotyczna. Możecie poprosić także zaufaną osobę o sprawdzenie błędów, których my sami często nie możemy wychwycić. Osoba, która pierwszy raz czyta posta z łatwością wyłapie literówki.


Ostatnie i jak dla mnie najważniejsze! Nic na siłę. Twój blog jest tylko i wyłącznie Twój. To Ty decydujesz o czym napiszesz, co chcesz pokazać i jeśli jakiś projekt Cię nie interesuje, nie musisz go realizować! Nie masz dzisiaj ochoty na pisanie? Odpuść, ułóż myśli i podejdź do tego ze zdwojoną energią jutro! 

To by było na tyle. Mam nadzieję, że Was nie zanudziłam (i jeszcze większą, że może komuś choć odrobinę pomogłam). Trzymajcie się ciepło i do następnego! 

40 komentarzy:

  1. Zgadzam się z Tobą całkowicie. Według mnie właśnie tak pisane posty, na podstawie tych wskazówek, które tutaj przedstawiłaś - potrafią zaciekawić czytelnika ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post.
    justine-and-nicole.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. ale genialny post! aż zaobserwuję, bo na prawdę mnie zaciekawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatny post ;) aż zapisałam sobie kilka cennych wskazówek. Dzięki :D
    Pozdrawiam i powodzenia w dalszym blogowaniu ;)
    http://oczamihumanistki.blogspot.com/2015/07/zwierzyniec-1-10-rzeczy-o-ktorych.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mądry i oczywiście przydatny post! Ładny blog :)
    Todayistheend.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Zalozenie blogowego zeszytu bardzo mi pomoglo. Od tamtej pory moje posty sa bardziej zorganizowane;)

    OdpowiedzUsuń
  7. z wielka przyjemnością przeczytałam wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przydatne porady ;)
    www.roseoffashionblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. ja zawsze mam problem z tytułem :)

    OdpowiedzUsuń
  10. podoba mi się bardzo!
    zapraszam do siebie : http://agattax3.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dobre rady! Z pewnością wykorzystam je przy pisaniu postów na swoim blogu. :) piankaofstyle.blogspot.com-klik!

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo przydatny 'poradnik'. Idealny dla kogoś kto dopiero zaczyna (np dla mnie).
    http://astrall-bloguje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Podobnie organizuję posty na moim blogu, zawsze zapisuje pomysły na to co chcę napisać w najbliższym czasie, inaczej wszystko byłoby jakimś chaosem ;)
    http://przygody-mileny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Masz rację. Tak napisane posty jak ty podpowiadasz będą wielkim sukcesem :)


    Długo Cię u mnie nie było! Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ostatnio zabrałam się za blogowanie "na poważnie". W sensie nie mam zamiaru dopuścić by powstały wielkie dziury między postami. Tak jak to kiedyś bywało. I planuję swoje posty długoterminowo. Mam nadzieję że nie zabraknie mi już inspiracji.
    Bloga obserwuję.
    Zapraszam do mnie.
    http://kociepelko.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Naprawdę fajne rady. Nie stosuję się do wszystkich, bo nie raz nie mam pomysłu na tytuł itd. Ogólnie muszę być super wypoczęta, żeby post był fajny, a blog zaczynał odżywać. Teraz miałam trochę więcej czasu i coś niecoś się udało. Planuję teraz trochę zmian, bo potrzebuję czegoś nowego haha :D
    Ale naprawdę świetny post!
    ✿dont-benormal.blogspot.com✿

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo pomocne rady :). Pozdrawiam!

    + lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne rady, napewno komuś pomogą :) Pozdrawiam
    http://paulinaay.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo pomocna notka i dobrze to opisałaś. Szczególnie ważny jest ostatni punkt. Blog dla blogera, nie bloger dla bloga- praktycznie juz moja blogowa dewiza. Ważne jest tez to, by post nie był jednym, superdlugasnym ciągiem i by nie 'mieszać sie', tj. nie zaprzeczać samemu sobie
    Opowiastki Prawdziwe (klik)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wow, dzięki fajne porady:) Dopiero zaczynam więc na pewno po nie sięgnę. Wszystko wyjaśnione w prosty sposób. :)

    http://nataliatala.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetne porady :). Zostaję na dłużej!
    http://blue-alaska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetne porady, wydaje mi się, że zajrzę jeszcze do tego wpisu nieraz.

    http://mymaroonglasses.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. przydatny post, świetne porady w szczególności dla początkujących w blogsferze ;) Dodaje do obserwowanych!
    http://agatacia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. bardzo często post, który w głowie wydawał się genialny po napisaniu taki nie jest :)
    Ciekawe rady!

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo dobry i przydatny wpis ! :) Myślę, że jeżeli ktos ma do przekazania coś istotnego, to zawsze uda mu się wstrząsnąć odbiorca tekstu. :) Świetne zdjęcia. Pozdrawiam.

    http://pocomiwiecejx3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Super porady, bardzo mądre :)
    Jakie ty masz piękne zdjęcia, wow <3 ;*

    Zapraszam na bloga: KLIK
    Grupa na fb: KLIK

    OdpowiedzUsuń
  27. Oj tak - posty pisane na siłę są okropne- nie da się ich czytać...
    Dałaś mi kilka dobry rad - dzięki wielkie! ;)
    pozdrawiam i zapraszam na mojego bloga:
    niuntis.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Boże,spadłaś mi z nieba! Przez ostatnie dni moje pomysły na posty są masakryczne,a kiedy tylko coś przyjdzie mi do głowy próbuję pisać ale nastepnie kasuje,wszystko jest zbyt chaotyczne i nie nadaje się do opublikowania.Będę dość często powracać do tego posta.Interesujące zdjęcia,bardzo mi się podobają :)

    Pozdrawiam i udanych wakacji!
    ✿zmienna-blondynka.blogspot.com✿

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetny post! Masz bardzo fajnego bloga, u mnie to działa trochę inaczej. Idę na zdjęcia. Dodaję post, za kilka dni znowu kolejny. Czekam też, aby uzbierało się choć trochę komentarzy i kolejny itp..

    Nowy post!- Klik!

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetne rady! :)
    http://sapphireblog1.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. przydatne rady, tylko teraz małp kto czyta całego posta, ludzie wolą przeczytać wcześniejszy komenarz pod nim i napisać mniej więcej to samo. To smutne, bo bloger się wysila, a czytelnik go olewa, tylko po to, żeby wejść na jego bloga, poklikać w jakoeś linki, zostawić obserwacje...

    byajina.blogspot.com
    KONURS FOTO

    OdpowiedzUsuń
  32. świetne porady :)
    myślę, że większość z nas ma sprawdzone sposoby na dobry post :)

    http://triviaaboutme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  33. świetny blog, bardzo ładnie piszesz! :)
    Pozdrawiam!
    MÓJ BLOG
    skomentujesz? Może obs za obs ? :)‎

    OdpowiedzUsuń
  34. Świetne rady! Na pewno się do nich dostosuję. Ostatnio ciągle walczę z czasem i moją weną :D

    Pozdrawiam,
    INNA MYŚL

    OdpowiedzUsuń
  35. Dobre serio. Dobrze że ktoś piszę takie rzeczy, początkujący blogerzy powinni brać przykład.
    Ja osobiście również piszę z wyprzedzeniem i od samego początku mam swój zeszyt z pomysłami, a sama nie daję wpisów co kilka dni bo jestem zdania że jak nie ma się o czym pisać to nie powinno pisać się wcale i odczekać trochę póki coś wpadnie do głowy.
    Pozdrawiam serdecznie

    ladyfashworld.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  36. Genialny post! Wkońcu mi ktoś pomógł :/
    http://patiiixxx.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  37. Świetny post! Bardzo przydatny i rewelacyjnie napisany!
    http://madzia0608.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  38. Dzięki za pomoc :) założę sobię taki zeszyt postów :)

    Zapraszam: http://my-wooonderland.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  39. Masz rację, to spoko rady, ale trochę dziwnie się je czyta od osoby, która wciąż jest na blogowym dorobku. To tak jakbym nauczyła się jeździć samochodem i tydzień później udzielała rad jak być dobrym kierowcą, a na to trochę za wcześnie. Tym bardziej, że te rady, choć fajne, mówią jak zrobić poprawnego, dobrego posta, ale to za mało, żeby zrobić coś szałowego co pójdzie viralem.
    Zeszyt postów bardzo na propsie, a jak najbardziej lubię jednak dyktafon w iPodzie - szybko, zawsze pod ręką (a to bardzo ważne) i mogę błyskawicznie podyktować sobie nawet dłuższe szkice wpisów, póki wena jest ze mną ;)

    OdpowiedzUsuń